1.Ta karciana gra wywodzi swoje korzenie z Francji, a według przekazów grano w nią już niemal 400 lat temu. Niemiecka gra Binokle jest bardzo podobna do bezika i to ta wersja przywędrowała do Stanów Zjednoczonych, będąc znana jako Penuchle.
2.W bezika gra się standardowymi taliami kart bez kart od 2 do 6 włącznie. Starszeństwo kart jest następujące: as, 10, K, D, W, 9, 8, 7.
3.Celem gry jest dokonanie zwycięskich meldunków, a także zdobywanie lew zawierających premiowane karty zwane brisgues.
4.Jeden z graczy rozdaje przeciwnikowi i sobie po 8 zakrytych kart, rozdając po 3, po 2 i znów po 3 karty. Kolejną kartę wykłada się odkrytą na środek – będzie ona określała kolor atutowy. Jeśli odkrytą kartą jest siódemka, rozdający otrzymuje automatycznie 10 punktów. Pozostałe karty kładzie się w zakrytym stosie na środku stołu jako talon.
5.Są dwie fazy gry. Pierwsza z nich trwa dopóty, dopóki w talonie znajdują się jeszcze karty. Grę zaczyna przeciwnik rozdającego i ten z graczy, który weźmie lewę, wychodzi jako następny. Po każdej lewie jej zwycięzca może dokonywać meldunków (zobacz punkt 7), po czym obydwaj gracze dobierają ze stosu po jednej karcie (zwycięzca dobiera jako pierwszy). W trakcie pierwszej fazy gracze nie muszą przestrzegać kolorów dorzucając karty. Lewę wygrywa najwyższa karta w kolorze, w jakim wyłożył kartę pierwszy gracz, lub atu. Jeśli wyłożono dwie równorzędne karty, lewę bierze gracz, który wyszedł jako pierwszy.
6.Druga faza gry rozpoczyna się wówczas, gdy w stosie skończą się karty. W tej fazie przy kolejnych ośmiu lewach gracze muszą przestrzegać kolorów, chociaż mogą przebijać lewy przy użyciu kart atutowych, jeśli nie mają karty w kolorze do dołożenia. Zwycięzca ostatniej lewy zdobywa 10 punktów.
7.Meldunki mogą być składane po wzięciu każdej lewy. Tylko jeden meldunek może być składany w kolejce po wzięciu przez gracza lewy, jeśli jednak w wyłożonych kartach gracz ten widzi możliwość drugiego meldunku, może ogłosić, że zamelduje go po wzięciu kolejnej lewy. Żadna karta r.:e może wchodzić w skład innego meldunku tego samego typu. Przykładowo, walet karo współtworzący karetę waletów nie może być elementem drugiego meldunku karety waletów, może wchodzić w skład pojedynczego bezika.
Można składać następujące meldunki:
Zwyczajne małżeństwo (król i dama w kolorze innym niż atu) | 20 |
Małżeństwo królewskie (król i dama w kolorze atu) | 40 |
Kareta waletów (4 walety w dowolnych kolorach) | 40 |
Kareta dam (4 damy w dowolnych kolorach) | 60 |
Kareta króli (4 króle w dowolnych kolorach) | 80 |
Kareta asów (4 asy w dowolnych kolorach) | 100 |
Sekwens A, 10, K, D, W w kolorze atu | 250 |
Pojedynczy bezik (D pik, W karo) | 40 |
Podwójny bezik (dwie D pik i dwa W karo) | 500 |
7 w kolorze atu | 10 |
8.Na końcu gry gracze dodają wartości kart premiowych, zwanych brisgues, którymi są wszystkie 10 i wszystkie asy wzięte w lewach. Karty te są warte 10 punktów każda. W całej grze można zdobyć zwykle od 1000 do 2000 punktów.
Zaczynamy naukę gry w bezika, mamy kilka wątpliwości . Czy ktoś mógłby odpowiedzieć nam na nasze pytania..